Trollsvans

Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Kupering

Av Johanna Mattsson - 27 januari 2016 10:10

Under de senaste veckorna har jag till och från sett folk som klagat över att kuperade Dobermanns ej ska få ställas ut i Europa från och med när det nu var. Dessa personer väljer att starta antingen egna utsällningar där bara kuperade hundar får delta eller typ protestlistor. I samma veva passar de på att kalla okuperade Dobermanns för "fula" och detta gör mig så jävla fly förbannad.

Kupering av hundar är förbjudet i många länder eftersom det räknas som djurplågeri. Så fort valparna har blivit födda så kuperar man svansarna på dem. Därefter väntar man ett par veckor innan man skär i öronen och tejpar upp dem för att de ska få den speciella formen och faktiskt stå upp. Detta gör man alltså på valpar. Och självklart skadar det djuren, det gör ont och inte heller fyller det någon annan funktion än att det ser "fint" ut i människans ögon. Med andra ord utsätter man hundar för onödigt lidande för ingenting. Och det är ju inte heller så att det blir bra varje gång heller. Det finns flera hundar där kuperingen är så dåligt gjord att den är ojämn eller inte alls ser ut som den skulle. Samtidigt finns det hundar med kuperade öron där de inte ens står upp, alltså har de skurit i öronen och sedan inte lyckats få dem att resa sig upp. Summan av kardemumman här är att man skär i unga valpar i "hopp" om att det ska bli bra när de växer upp. Inga garantier.

Dessutom lackar jag verkligen ur på att folk kallar okuperade Dobermanns för "fula". Nej en okuperad hund är inte ful, det är de kuperade som är de fula. Hade en Dobermann varit menad att ha stående öron och en stubbsvans så hade de också fötts med det! Och vill man tvunget att rasen ska ha det så tycker jag att man helt enkelt får försöka blanda in andra raser med naturligt stående öron och naturlig stubbsvans och hoppas på det bästa. 

 
Det finns en anledning till varför Dobermannvalpar ser ut såhär när de födds.

Personligen tycker jag också att det är bra att man inte tillåter kuperade hundar delta i utställningar. Detta gör att kuperade hundar inte kan användas till lika mycket och vill man ändå tävla i diverse saker, t.ex utställningar, så måste man välja en naturlig Dobermann. I slutändan kan man bara hoppas att försäljningen av kuperade hundar kommer minska så pass att uppfödarna som fortfarande kuperar inte tjänar någonting på det och måste sluta helt eller låta hundarnas öron och svansar vara orörda. Jag måste också säga att genom att köpa en kuperad hund så stödjer man tyvärr det utseendefixerade djurplågeriet. Något jag aldrig, aldrig kommer att stödja.

Detta inlägget skrev jag för att jag kände att jag var tvungen att spy upp lite galla över det här ämnet då det retar ihjäl mig. Här under kommer jag att länka till bra sidor om man vill fortsätta läsa om varför kupering inte är bra någonstans;
https://www.thedodo.com/ear-cropping-cruel-1212872917.html
http://www.peta.org/issues/companion-animal-issues/cruel-practices/ear-cropping-tail-docking/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Mattsson - 1 februari 2017 17:30

->

Av Johanna Mattsson - 31 januari 2017 17:30


 

Av Johanna Mattsson - 30 januari 2017 12:14


 

Av Johanna Mattsson - 29 januari 2017 21:26


 

Presentation


Johanna heter jag, en 22årig arbetslös tråkmåns. I skrivande stund bor jag fortfarande hemma hos mina föräldrar tillsammans med min dobermann Yoda på cirkus 2 år. Det är väl i första hand oss två den här bloggen kommer handla om även om många inlägg som

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards