Trollsvans

Alla inlägg den 6 februari 2016

Av Johanna Mattsson - 6 februari 2016 11:05

Detta inlägg kommer att handla om de två vanligaste typerna av foder man ger till sina hundar. Det kommer också att vara partiskt då jag inte tänker rekommendera något jag själv inte skulle ge till min hund.

Vad är torrfoder och vad är färskfoder?
Torrfoder är förmodligen den vanligaste fodertypen som utfodras idag och något de allra flesta känner till. Det är de där bruna, hårda kulorna som kommer i olika smaker och former beroende på vilket märke man köper.

Färskfoder är istället färsk mat som man antingen köper i korvar eller bollar. Det är rått kött som malts ned tillsammans med bl.a grönsaker och andra saker som mineraler och vitaminer som hundarna behöver få i sig. Detta foder förvarar man i frysen då det är en färskvara och blir dåligt om det får stå framme. Vad som finns i och hur det ser ut beror, som med torrfodret, på vilket märke man köper.

Fördelar och nackdelar.
Som med allt annat så finns det både fördelar och nackdelar med de olika fodren. Men då alla hundar är individer så reagerar de såklart olika på olika saker så jag tänker bara dra de allmänna sakerna som jag kommer att tänka på.

Torrfoderfördelar: det är enkelt och behändigt att ge. Du behöver bara mäta upp hur mycket hunden ska ha, ge det och sedan behöver du inte tänka mer på det. Hunden får i sig det den ska ha utan att man behöver lägga till något. Det tar lite plats och kan stå framme utan att bli dåligt. Ska man lämna bort hunden ett tag så är det enkelt att skicka med.
Nackdelar: oftast finns det konstiga tillsatser i som inte alltid är särskilt hälsosamma. Risken för tarmomvridning är högre då hundars magar inte är gjorda för att smälta/bearbeta torrfoder. Allt torrfoder bör egentligen frysas innan servering för att ta kål på diverse kvalster som kan finnas i, vilket inte informeras om på påsarna. Man måste ge ganska mycket av det för att täcka hundens dagliga behov av näring, vitaminer och mineraler. Står det framme så finns risken att ohyra kommer åt det. Spannmål står för det mesta som första ingrediens, med andra ord finns det mer onödiga kolhydrater (som inte är livsviktigt) än kött i fodret. Hundarna bajsar mycket mer av det. Blir hunden sjuk måste man köpa specialanpassade hundfoder hos veterinären samt medicin för att bli frisk vilket i längden kan bli väldigt dyrt.

Färskfoderfördelar: minskar risken för tarmomvridning. Består till största del av rått kött. Förbättrar pälskvalitén. Det finns inget behov av speciella veterinärfoder för att hunden ska må bra även vid sjukdom. Hunden får i sig vad den behöver på en mindre mängd mat och därför minskar också risken för fetma. De bajsar mycket mindre då de tar upp mycket mer av näringen i fodret samt att bajset luktar mycket mindre. Minskar risken för tandsten. Kan inte kommas åt av ohyra i frysen. Är mer naturligt för hundar att äta.
Nackdelar: det tar en del plats i frysen. Luktar ganska äckligt. Blodar av sig när det tinar. Det kan vara lite omständligt att först tina, skära upp och väga maten innan utfodring. Ett en gångs problem är när man måste räkna ut hur mycket hunden ska ha, c:a 2% av vuxenvikten, kan dock behöva justeras om hunden blir mager eller för tjock.

* jag kan ha glömt något här och där, men jag har fått med det mesta.

Vilket märke man bör köpa.
Återigen så är det som med allt annat, det finns bra märken och det finns de som är lite sämre. När allt kommer omkring så är det egentligen en smaksak vad man tycker är bra och vad som passar en egens hund. Men jag tänker räkna upp de märken som rent generellt är bättre samt sämre än sina konkurrenter.

Torrfoderbra foder:
Orijen – består till allra största del av kött som kommer från lokala bönder som fött upp djuren under hållbara och humana förhållande. Grönsakerna som också finns i kommer även dessa från tidigare nämnda bönder.

Acana –består till allra största del av kött som är fångade/uppföda av lokala människor samt grönsakerna som finns i är även dessa lokala.

Standardt – består till största del av kött och försöker vara så nära hundens ursprungsdiet som möjligt. Är dessutom ett svenskproducerat märke.

Sämre foder:
Frolic – innehåller till största del spannmål och köttprodukterna som finns i kommer inte förrän på tredje plats i ingredienslistan.

Friskies (Purina) – spannmålet ligger på 64% medan köttet och andra animaliska biprodukter på endast 8%.

Doggy – även här ligger spannmål först i ingredienslistan där det även förekommer andra helt onödiga ingredienser.

Färskfoderbra foder:
Mush – Mush räknas egentligen som barf (Basisk anpassad rå föda)  men det ges som färskfoder i alla fall. Består till 90% av kött och 10% vegetabiliska saker. Det skrivs också ut tydligt exakt vad som finns i, vilken typ av kött, organ, hur mycket ben och brosk o.s.v Så man som konsument vet precis vad man ger sin hund.

Priima – Detta är ett svenskproducerat märke där allt i fodret kommer från Sverige förutom riset som finns i de foder som innehåller spannmål. Här behöver man inte gå vilse i en foderdjungel utan det finns bara 3 korvar att välja mellan. ST, HE och Special NK. Varav det sistnämnda är spannmålsfritt. De är tydliga med vad som finns i maten, m.a.o vilka organ o.s.v., så du vet vad du ger din hund.

Pondus – Detta foder består av, som de flesta färskfoder, till största del av kött. Här kommer dessutom allt kött från Norrland så det är garanterat svenskt. Det spelar heller ingen roll hur aktiv man är med sin hund då det finns foder för både sällskapshunden och den väldigt aktiva tävlingshunden. Det är dessutom ett helfoder så man behöver inte tillsätta något till maten.

Sämre foder:
Vom og Hundemat (VoH) – Jag kan inte riktigt motivera till varför Voh skulle vara jättedåligt förutom det jag har hört från folk som fodrat sina hundar med detta. En återkommande anledning är att hundarna har blivit dåliga i magen samt att Voh inte är helt uppriktiga med vad som faktiskt finns i deras foder. Det är ju inte garanterat att alla hundar blir dåliga utan detta foder kanske passar en och annan hund bättre än vissa andra.

Bravo – återigen kan jag inte motivera fullt ut utan förlitar mig på vad andra har sagt. Jag har dock kollat upp och själv kommit fram till att de har lite onödigt mycket spannmål i sina burgare.

Min personliga åsikt.
Jag tycker personligen att alla borde utfodra sina hundar med färskfoder och bojkotta allt torrfoder. Detta för att det helt enkelt är mer naturligt och bättre för hundarna med rå föda med mycket kött än massa tillsatser och konstigheter. Dessutom är det bevisat att hundarnas livskvalité blir bättre om de får gå på en diet som är så ursprunglig som möjligt. Visst är det bekvämt med torrfoder och det känns kanske tryggare, men då är det kanske dags att ta tummen ur och faktiskt göra det som är bäst för ens hund. Jag själv kan tycka att det är lite motigt att behöva stycka upp en 1 kilos korv var och varannan dag men för Yoda så är det helt klart värt det. Inte heller är jag en expert på just färskfoder och barf, jag började inte med det förrän 2014 vilket inte alls var så länge sedan. Fram till dess hade jag också matat mina hundar med halvdana torrfoder. No more kan jag nu säga efter att hållit på med färskfoder i över ett år och faktiskt ser skillnaden som det har gjort. Pälsarna är mycket finare, trampdynorna är inte lika spruckna, klorna har fin kvalité och de har ett väldigt fint hull. Dessutom ser man verkligen hur de lyser upp medan man håller på med maten och hur de dreglar precis innan de får börja äta. Detta har jag aldrig sett dem göra med vanligt torrfoder.

Vill man att jag letar upp studier som styrker att färskfoder är bättre än torrfoder så kommer jag att göra det, men dessa länkar dyker i så fall upp i ett senare inlägg när jag kommer ihåg och orkar göra det.

Presentation


Johanna heter jag, en 22årig arbetslös tråkmåns. I skrivande stund bor jag fortfarande hemma hos mina föräldrar tillsammans med min dobermann Yoda på cirkus 2 år. Det är väl i första hand oss två den här bloggen kommer handla om även om många inlägg som

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards