Trollsvans

Alla inlägg den 13 mars 2016

Av Johanna Mattsson - 13 mars 2016 21:45

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga om den här träningen förutom att det absolut var sista gången jag och Yoda satte våra tassar där. Ju mer jag tänker tillbaka på det hela desto mer arg blir jag och därför tänker jag inte heller beskriva det allt för deltaljerat, men here we go.

Den här kursen jag pratar om hålls av en privatperson som vi har gått hos i flera år. Med tanke på att vi gått så länge hos henne så är det ju ganska uppenbart att vi har tyckt att hon har varit bra. Men allt eftersom har jag fått upp ögonen för andra sätt att träna (som dessutom verkar ge mycket bättre resultat) och därför blivit allt mer skeptiskt till hennes metoder. Det här kurstillfället slog den sista spiken i kistan. Med tanke på Yodas mentalitet och tidigare "utbrott" så har hon haft det som ett krav att han ska ha munkorg, något varken han eller jag är direkt överförtjusta i. Då jag är väldigt dålig på att stå upp för mig själv och mina åsikter så har jag låtit honom ha den på sig även om jag annars aldrig skulle ha haft det. Så vi kom med munkorgen på och ett brett, vanligt halsband från El Perro. Det första vi får höra är varför jag använder ett sådant halsband på honom och inte ett i stryp. På vilket jag svarar att jag anser att det är bättre eftersom jag inte kan tänka mig att det är särskilt bekvämt att få ett smalt rep draget om halsen på en. Med detta ur vägen så börjar själva träningen. Nu i efterhand kan jag säga att jag från första början skulle sett varningsklockorna och inte deltagit över huvud taget, men det är ju alldeles för lätt att vara efterklok. Anyway. Vi ska gå i sick sack om varandra och de som står kvar ska se till att hundarna sitter kvar när den andra hunden passerar och inte gör någonting. Folk gick i fina bågar kring varandra och väldigt, väldigt mycket för nära Yoda (nästan som för att jäklas) eftersom han hade munkorg på sig och inte kunde göra någonting. Yoda var otroligt obekväm med situationen och hade stängt av nästan så fort munkorgen flög på. Han ville verkligen inte göra någonting, stod som fastfrusen i marken och verkade nästintill döv. Däremot var han tillräckligt närvarande för att göra utfall mot de hundar som passerade oss på mindre än en meters håll. Här var det dessutom meningen att jag skulle skälla ut Yoda och visa för honom att det inte var okej trots att de andra hundekipagen skulle haft vett nog att gå en bit längre ifrån oss. När det sedan var vår tur så var Yoda självklart inte med på noterna och ville inte alls följa med runt. Inte heller fick jag göra på mitt sätt och locka fram honom så att han skulle gå på fri vilja utan jag skulle sluta "be" honom och dra/tvinga med honom runt den här cirkeln (återigen en sak jag ångrar att jag gjorde). Då alla gjort sitt varv så skulle vi börja träna sitt och ligg. Yoda ville fortfarande inte lyssna och var helt avstängd och därför otroligt svår att nå fram till. Men efter lite "daltande" så fick jag honom att åtminstone göra det han skulle. Där fick han otroligt mycket kel och beröm. Nästa övning på tur var av någon anledning att vi skulle återigen gå sick sack förbi ett par koner och sedan varandra medan de andra hundarna fortfarande låg ned. Jag fick såklart kämpa för att hålla Yoda nere (dumt) och när folk tvunget skulle komma precis bakom honom där han inte kunde se de komma så var det väldigt nära att det blev fel flera gånger. Men droppen som fick bägaren att rinna över var när vi hade gått vår vända, kom tillbaka till vår plats och jag hukade mig ner för att knyta min sko. Även om jag försöker hålla någon koll på Yoda medan jag håller på med skon så är det uppenbart att jag inte har all min uppmärksamhet på honom. Så medan jag fortfarande knyter skon så går hundtränaren rakt in i oss med en uppkäftig, tonårstrotsig hanhund som Yoda tidigare visat att han inte tycker om. Hade han då inte haft den här munkorgen på sig så hade det smällt. Så trots att skon inte var knuten så reste jag mig upp, tog min hund och gick därifrån. Där fick det vara nog.

Det kanske inte låter så farligt men känner man mig och Yoda och dessutom vet om våra problem så ser man hur fel det där verkligen var. Ja han har problem med andra hundar och behöver en hel del space för att inte göra utfall, vilket var det sista vi fick på den här kursen. Att dessutom se honom så olycklig och miserabel bröt mitt mattehjärta. Nej dit går jag verkligen inte igen med tanke på hur otroligt lite respekt hon visat Yoda de här senaste gångerna.

Presentation


Johanna heter jag, en 22årig arbetslös tråkmåns. I skrivande stund bor jag fortfarande hemma hos mina föräldrar tillsammans med min dobermann Yoda på cirkus 2 år. Det är väl i första hand oss två den här bloggen kommer handla om även om många inlägg som

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards